Eesti klaver

Eesti klaver ning selle ajaloolise agenda hoidmine ning väärtustamine

Eestis on üle-eelmise saj. lõpust ja eelmise sajandi algusest alates tegutsenud hulgaliselt klaverimeistreid, kelle käe all on sündinud väga palju suurepäraseid muusikainstrumente. Mõnesmõttes oli klaveriehituse kuldaeg Eestis esimese vabariigi aastatel, ehk siis kuni 1940. aastani, mil poliitilised sündmused eraettevõtlusele lõpu tegid.

Enamik tolleaegsetest klaverimeistritest said oma koolituse Peterburis, kus oli valitsev Baltisaksa klaveriehituskoolkond. Selle tõttu on ka omaaegne Eesti klaver kooskõlas heade Saksa klaveriehitustavadega, mis on selles valdkonnas maailmas juhtivaks jäänud tänapäevani.

Eestiaegsetest klaverimeistritest väärivad äramärkimist üsna mitmeid: Rathke, Romm, Wihm, Saar, Heine, Sprenk – Läte, Hermann, Tusti, Oss ja muidugi Eesti klaveriehituse ” grand old man ” Ernst Hiis, oma klaveri kaubamärkidega HIIS, IHSE ja ASTRON.

Ajaloolisele klaverile väärtust lisavad aspektid

Akustilise klaveri üheks kõige tähtsamaks koostisosaks on kõlalaud, mille ehitus ja puit – just puit- on need elemendid, mis annavad klaverile tema kõlavärvi. Proffessionaalsed muusikud oskavad hinnata klaveri sooja, ülemheliderikast kõlaskaalat, mille tagab aastakümneid seisnud spetsiaalne kõlalauakuuse puit. Just kuuse puit on selliste omadustega, mis muutub seismisel struktuurilt õhulisemaks ning omandab lisandväärtusena seega suuremat akustilist aktiivsust. Eestiaegsete klaverite juures on meistrid kasutanud just sellist naterjali, mis praeguseks hetkeks, tänapäeva jõudnuna, on oma kõlaomadustelt absoluutse premiumklassi klaverile väärilise kõlaga. Samuti on nende pillide juures kasutatud tipptootjate mehhanisme nagu RENNER, LANGER, CHWANDER, millele lisandub oskuslik inseneritöö ja kvaliteetne kooste. Eesti esimese vabariigi aegne klaver on välimuselt juugendlikult minimalistlik, mis on eelmise sajandi 20. – 30.-le aastatele iseloomulik.

Ajaloolise klaveri mänguomaduste ning välimuse taastamine

Kuna Klaverimeister arvab, et just esimese vabariigi aegsed Eesti klaverid vajaksid taastamiseks erilist tähelepanu nii oma hea konstruktsiooni, kõlalauapuidu laagerdumise kui ajaloolise väärtuse poolest, siis seetõttu on need pillid ka siinkohal kõrgendatud tähelepanu all.

Saksa klaveriehitustavade kohaselt konstrueeritud ja ehitatud akustilised klaverid on valmimisjärgselt olnud n.n. premiumklassi muusikariistad, kuna sel ajal ei tuntud selliseid muusikainstrumentide klasse nagu ” student ” ” academy “, mis tänapäeval tähistavad üldiselt odavamasse hinnaklassi kuuluvaid, niinimetatud harjutamis- ja õpilaspille. See tähendab, et nende klaverite konstrueerimise ja tootmise käigus on järgitud kõiki nõudmisi ja parameetreid ning kasutatud kõrge kvaliteediga materjale, mis on eelduseks tippklassi kuuluva muusikainstrumendi loomiseks, seetõttu on ka tulemused olnud vastavad.

Esimese vabariigi algusest on aga möödunud juba veidi üle 100 aasta, mistõttu ka tolleaegsed klaverid omavad vanust kas samas suurusjärgus või veidi vähem. Siiski on seda piisavlt, et klaver kaotaks oma mängu- ja kõlaomadusi suuresti. Klaveri akustikaosas on tegemist suurte pingetega – klaveri teraskeelte kokkutõmbejõud võib summaarselt ulatuda kuni 18 tonnini. Sellest pingest saavad osa kõlalaud, virblipakk ning kogu klaverikorpuse tugikonstruktsioonid tervikuna. Terastraadist keeled on aastakümneid pidanud olema suure pinge all, mistõttu terase struktuuris on toimunud muutused, mis on takistuseks ühtlasele võnkumisele ning keeled ei häälestu enam puhtalt. Keelestuse surve on tinginud mõnel juhul ka kõlalaua kupli madalamaks vajumise, mis omakorda on takistuseks selle täiuslikule toimimisele. Lisaks võivad klaveri eluea jooksul asetleidnud hoiuruumi ( de ) klimaatilistest tingimustest põhjustatud anomaaliad olla mõjutusteguriks klaveri akustikaosa vigastuste tekkeks ( puidu pragunemine, liimliidete purunemine ).

Kuna klaveri mehhanismide juures on kasutusel palju liikuvaid osi – peamiselt tihvtliigendid, ning ajafaktori ja kasutamissageduse tõttu loomulikku kulumist omavaid koostisosad, nagu haamripead ja katjavildid, siis vajab vanema klaveri mehhanism kindlasti uuenduskuuri kulunud osade asendamiseks. Kui vahetada välja mehhanismi väsinud, katkised või lihtsalt kulunud detailid, ennistada klaveri akustikaosa – taastada kõlalauakupli algkõrgus koos muude vajaminevate parandustöödega , taastada või vajadusel vahetada virblipakk ja paigaldada uus keelestus koos uute vieblitega, siis anname klaverile tagasi tema algupärased kõla- ja mänguomadused. Klaveri välimus vajab suure tõenäosusega samuti uuendamist ning seegi lisab muusikariistale auväärsust ning tagab muusikariistale särava koha interjööris.

Ajaloolise klaveri taastamisega anname sellele tagasi võimaluse kõlada taas kõrvapaitava muusikainstrumendina ning oleme alles hoidnud osakese Eesti klaveritootmise ajaloost. Boonusena oleme saanud hinnalise premiumklassi klaveri.

Majanduslik tasuvus

Klaveri renoveerimine on siiski üsna kulukas ettevõtmine, mistõttu Klaverimeister võib oma kogemustest tulenevalt mõningaid tähelepanekuid jagada ning soovitusi anda ettevõtmise majanduslikust poolest lähtudes.

Pärandklaver või perekonna reliikvia ( või ükskõik kuidas nimetada klaverit mis on pikka aega perekonna omanduses olnud ), emotsionaalne väärtus selle omaniku jaoks on midagi sellist, mida klaveritehnik kuidagi hinnata ei saa ja nii taandab ka Klaverimeister ennast sellest tegevusest. Siinkohal on klaveri omaniku soov püha ning meie meistrid teevad kõik endast oleneva, et sellisele klaverile saaks uus elu antud ning auväärne muusikariist võiks taaskord selle omaniku jaoks meeldivaid emotsioone luua . Majandusliku tasuvuse hinnangut sellise olukorra puhul anda pole võimalik.

Eesti meistri poolt toodetud klaverit, ükskõik kui hea see ka poleks, edasimüügi eesmärgil renoveerida lasta, arvestades Eesti klaverite järelturu ollematust ning asjaolu, et ülejäänud maailma jaoks tundmatu nimega pilli ka väljapoole Eestit kasumliku hinnaga müüa ei saa, pole suuremat mõtet. Rahaline kasum jääb suure tõenäosusega saamata.

Kui aga otsite andale heakõlalist, tehniliselt korras ja nooblit muusikainstrumenti, siis tasub järgnev jutt läbi lugeda. Valikuid akustilise klaveri soetamise soovi korral pole just palju – valida on kolme põhilise tootjategrupi seast, õigemini kahe grupi ja kodumaise Estonia klaveri vahel. Võtame vaatluse alla esialgu päris uued klaverid. Esimene grupp on Aasias valmistatud klaverid, teise moodustavad Euroopas – peamiselt Saksamaal toodetud klaverid ning kodumaine uus Estonia klaver.

Aasia riikides on tänapäevane muusikariistade masstootmine viinud juba ammu olukorrani, et kvaliteetseid materjale klaveriehituseks napib ning valmistamise kiirus ja hinna madalal hoimise poliitika ei võimalda toota premiumklassi muusikariistu. Allahindlust tuleb teha nii klaveri kõla- kui mänguomaduste arvelt. Tõepoolest – õpilasele harjutamiseks võib selline pill alguseks sobilik olla. Hinnaskaala jääb umbes 4000 – 20 000 euro vahemikku. Aasia odavklaverite tootjad kipuvad oma pillidele lkeepima silte nagu ” German system ” Germany scala” või midagi sellelaadset. Saksamaaga ei seo neid klavereid küll miski, kuid näha on, et juba täheühend Germany iseenesest on mõjuvõimas.

Saksamaal toodetud klaverid on hoopis teisest puust sõna otseses mõttes. Saksa tuntud klaveritootjate enamikus premiumklassi klaverid on jätkuvalt kvaliteetsed, valmistatud tavapäraseid materjale kasutades ning kvaliteetse koostega. Hinnaklassid sõltuvalt klaveritüübist ja suurusest on pianiinode puhul umbes 30 000 – 200 000 eur. ja tiibklaverite puhul 40 000 – 350 000 eur. Väärikad hinnad väärikatele klaveritele.

Estonia klaverit ei võta Klaverimeister siinkohal ei kiita / laita / hinnata – selle pilli kohta on kõige parem uurida otse tootjalt endalt, vabrik asub Tallinnas Kalamajas, pikka teed ette võtta ei tuleks.

Mõistliku hinnaga kvaliteetse klaveri omanikuks

Kuna uute klaverite hinnad ja valikud võivad tavainimese jaoks osutuda rasketeks valikuteks, siis alternatiiviks klaveri soetamisel on removeeritud klaver. Siinkohal saame appi tulla ning pakkuda soovijale renoveeritud Eesti meistrite pianiinosid, mõningaid tiibklavereid kui ka tuntud Saksa klaveriotootjate renoveeritud muusikainstrumente.

Klaverimeister on oma lattu kogunud päris hulga renoveerimispotentsiaaliga erinevaid klavereid. Nii püst- kui tiibklavereid, nii Eesti meistrite pille ( Saar, Ihse, Vihm, Heine, Romm ), kui ka Saksa klavereid ( Bechstein, Blüthner, Steinway ). Meil on laos ka mõned E.Hiisi konstruktsiooniga algsed Estonia kabinettiibklaverid ning E.Hiisi konstruktsiooniga kontsertklaver Estonia. Kõik need pillid ootavad uusi omanikke, kes nende väärtust oskaksid hinnata ning panustaksid nende renoveerimisse, saades nii kvaliteetse premiumklassi klaveri omanikuks oluliselt soodsamatel tingimustel päris uue klaveriga võrreldes. Laias laastus võib öelda, et renoveeritud klaveri hind moodustab samaväärse uue klaveri hinnast 1 / 3 – 1 / 2

Kasutame klaverite renoveerimisel ainult uusi Saksa vastavate tipptootjate mehhanismiosi, virbleid ja keeletraati ( ABEL, RENNER, DIAMANT, RÖSLAU ). Me ei tee klaverite taastamisel kvaliteedile mingeid allahindlusi. Taastame ainult kõrge tulevase mängupotentsiaaliga instrumente, mis on sellisena tänapäeva tulnud ning oleme koos uue omanikuga rõõmsad ning jagame positiivseid emotsioone, mida korralikult taastatud ja kultuurset helipilti loov muusikainstrument kahtlematult tekitab. Loomulikult abistame klaveriomanikke klaverite edaspidisel hooldamisel ja häälestamisel ning meilt saab klaveriga seonduvate küsimuste korral vajalikku nõu.